söndag 11 mars 2012

Söndagskväll


Då var det söndag här hemma och helgen börjar lida mot sitt slut. Helgen har varit bra. Sambons syster och hennes kille har varit här på middag. Alltid lika mysigt att träffas.

I eftermiddags kände jag och Erik för att fika. Tyvärr hade jag inget roligt hemma i frysen så jag kastade ihop en sockerkaka. Det brukar annars vara han som bakar det här hemma men dom senaste två gångerna har jag gjort dom. Här nedan kommer receptet.

75 g smör
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
1 dl mjölk

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smörj och bröa en form, ca 1 1/2 l stor.
3. Smält matfettet och låt det svalna.
4. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
5. Blanda i mjöl, bakpulver och kardemumma.
6. Blanda till sist i smöret och vätskan, rör om till smeten är jämn och slät.
7. Häll den i formen.
8. Grädda sockerkakan i nedre delen av ugnen i ca 40 minter.

TIPS: Smält lite extra smör när du smälter smöret till smeten och pensla sockerkaksformen med.



Nämde i sista inlägget att jag skulle lägga upp lite bilder från vår Paris resa, som för övrigt var helt underbar. Tyvärr så är både jag och sambon helt värdelösa på att ta kort så vi glömde helt enkelt bort att ta kort när vi åt och fikade. Kommer några andra bilder här nedan iallafall. Kram kram!'






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar