fredag 30 mars 2012

Äppelpaj

Idag gick jag upp klockan två då jag skulle börja jobba klockan tre. Brukar börja klockan åtta men eftersom att jag arbetar som bagare och jag skulle vara med och grädda i morse så blev det tidig uppgång. Är därför ganska trött nu. Efter att jag sovit en liten stund när jag kom hem kände jag mig lite piggare så jag kastade ihop en smulpaj. Det är verkligen något av det bästa jag vet. Både enkelt att göra och SÅ gott. Receptet kommer här nedan. Trevlig helg på er allihop!

Äppelpaj.

125 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
lite kanel
ca 3 dl skalat och skivat äpple

1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Smöra en pajform, ca 24 cm i diamater.
3. Skala äpplena och skiva dom. Lägg dom lite omlott i pajformen.
4. Strö över socker och kanel.
5. Blanda vetemjöl och socker.
6. Blanda mjölblandningen med det skivade smöret och blanda ihop till en smulig deg.
7. Strö över smuldegen över äpplena och ställ in i mitten av ugnen.
8. Grädda i ca 25 minuter.
9. Servera med vaniljsås eller glass.
10. NJUT!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar