måndag 27 februari 2012

Vit limpa

I söndagsmorse åt vi nybakat bröd här hemma. Känns väldigt lyxigt, även fast det är så enkelt. Vi hade inget bröd hemma så jag körde snabbt ihop degen i lördags kväll och la den i min brödkorg. Sedan fick den stå i kylen över natten. Snabbt och enkelt att bara gå upp, ta fram brödet och sätta på ugnen. Trött som jag var gick jag och la mig en timme igen och sedan var brödet klart för ugnen. Här nedan kommer receptet.

Vitt bröd:

25 g jäst
25 g smör
6 dl vatten
2 tsk salt
2 tsk socker
ca 1,3 l vetemjöl

Gör såhär:

1. Smält smöret och låt svalna. Häll ner vattnet (kallt) i smöret  och rör om.
2. Smula ner jästen i degbunken.
3. Häll över smör-vattnet lite i taget i jästen. Rör till jästen har löst sig.
4. Tillsätt saltet, sockret och mjölet. Kör degen i maskin ca 5 minuter. Degen ska vara slät.
5. Arbeta degen sist lite för hand och rulla den till en boll. Jag använde min runda brödkorg, därav ett runt bröd. Om man har en avlång korg så formar man ju degen till en vanlig limpa istället.
6. Lägg degen med skarven uppåt.
7. Ställ in i kylen över natten.

Morgon dag 2.

1. Tag fram brödet ur kylen och låt jäsa ute under bakduk ca 1 timme.
2. Grädda brödet längst ner i ugnen på 200 grader i ca 50 minuter. Spraya lite med vatten efter en stund. Brödet ska låta ihåligt när man slår lite lätt på det under.

TIPS: Frys in jäst så har du alltid hemma om du skulle få för dig att göra ett impulsbak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar