söndag 14 december 2014

Pepparkaksdeg

Hej alla där ute.
Hoppas eran helg har varit bra. Här hemma har helgen svischat förbi som vanligt. I fredags efter jobbet hjälpte jag en kompis med några doptårtor. Igår var jag och dottern hemma medan mannen var på 40 års kalas. Idag har vi varit in och tittat på musikhjälpen i Uppsala. Det blev en pralinform inhandlad och lite fika också. En supermysig dag med familjen.

Idag tänkte jag bjuda på recept på pepparkaksdegen jag skrev om i förra inlägget. Dessa pepparkakor blir suveränt goda och dom godaste enligt mig. Efter att ha gjort egen pepparkaksdeg så förstår jag helt enkelt inte varför man köper färdig pepparkaksdeg. Det är inte alls svårt att göra och smakar betydligt mycket bättre. Den här degen kan man använda både till små som stora pepparkakor, den går även bra att göra pepparkakshus med. Receptet har jag fått av min kära svärmor som i sin tur har fått det av sin mamma som fått det av en väninna. Hoppas ni tycker lika mycket om dom som jag!

Peppatkaksdeg

3/4 dl sirap
4,5 dl socker
250 g smör
1,5 dl vatten
3/4 msk kanel
3/4 msk ingefära
3/4 msk nejlika
1 msk bikarbonat
ca 800 g vetemjöl

Koka upp socker, sirap och vatten. Slå det över kryddorna och smöret. Rör i mjölet som är blandat med bikarbonaten. Låt degen vila i kyl ca 2 dygn.

Degen kan stå i kylen drygt 2 veckor och går jättebra att frysa.

Lycka till.

Kram kram!



1 kommentar:

  1. Mums så gott! Det här receptet ska jag försöka komma ihåg att prova nästa år. :)

    SvaraRadera