måndag 20 oktober 2014

Hej.
I helgen gjorde jag något som jag tänkt på att göra länge. Nämligen chokladbiskvier med marängsmörkräm. Jisses så goda dom blev. Recept kommer här nedan.

Bottnar.
3 äggvitor
2,5 dl socker
400 g mandelmassa

Gör såhär:
Riv mandelmassan på rivjärn. Jag brukar använda den grövsta sidan, det räcker. Blanda i äggvitan och sockret. Vispa med elvisp till en tjock smet. Spritsa ut ca 3 cm stora cirklar på bakpappersklädd plåt. (Spritsa större cirklar om du vill ha större biskvier, jag tycker om att ha dom små). Låt stå i rumstemperatur i ca 30 minuter.  Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 15 minuter. Låt kallna.

Marängsmörkräm:
Receptet har jag tagit från en annan blogg, länk finns här nedan.
http://mosterbakar.blogspot.se/2010/10/biskvier.html?m=.
Ställ i kylen för att stelna.

Chokladöverdrag:
Jag använde mig av odenses chokladknappar som man kan köpa på en vanlig livsmedelsaffär. Tempererade den enligt anvisningarna på förpackningen. Doppa all smörkräm i chokladen ner

till botten. Skaka av överflödig choklad och dra av på kanten. Låt stelna i kylen.

Biskvier är lite tidskrävande med alla moment men det ser både lyxigt ut och smakar ljuvligt när man ska ha fikagäster.

Lycka till!
Kram

1 kommentar: