fredag 4 oktober 2013

Chokladtårta

Hej alla där ute!

Jag skrev för en tid sedan att jag skulle göra uppehåll på bloggen. Anledningen till detta var att jag hade en liten bebis i magen. Orken fanns inte till att baka och därav hade jag inget att skriva om här.

Nu har lillan kommit och jag känner att jag vill ta tag i bloggen och bakandet igen.

Först ut blir ett recept på en chokladtårta som sambon har lovat sin morbrors fru receptet på. Denna är otroligt god och med rätt choklad så blir den väldigt krämig och len. Sist jag gjorde denna gjorde jag den med manjari choklad 64%, den är lite dyrare än annan choklad men absolut värt det. Inte nog med att den är supergod, den är jätteenkel att göra och uppskattad av alla som jag gjort den till.

Dansk chokladtårta. (Receptet har jag fått av en kär vän och kollega).

240 g smör
240 g socker
240 g choklad
110 g äggula
200 g äggvita

Smält smör och socker på spisen i en kastrull.
Ha i chokladen och blanda tills den har smält.
Blanda i äggulan.
Låt det svalna.
Vispa under tiden äggvitan till hårt skum.
Vänd ner äggvitan i smeten.
Häll hälften av smeten i en smord springform. (Jag brukar klä botten med bakpapper, och smörja kanterna med smör).
Grädda detta i ugnen på 170 grader i 40 minuter.
Låt svalna.
Häll sedan på resten av smeten och ställ tårtan i frysen.

Ta ut den en stund innan servering och ha på smält choklad eller pudra på kakao.
Ät och njut!

Tyvärr har jag ingen bild på denna tårta med bjuder på en annan bild istället. Den här tårtan gjorde jag till lilla Simon när han fyllde år. Inte det han önskade sig men tror han blev nöjd ändå =)


Ha det gott.
Kram Pernilla


1 kommentar:

  1. Jaa! Som jag har väntat och längtat efter dina inlägg igen. :) Vilken fin tårta! Och receptet ska jag lägga på minnet :) Kram

    SvaraRadera